Aktywny styl życia okiem lekarza sportowego

Aktywny styl życia okiem lekarza sportowego

Problemy z aktywnością zaczynają się już wśród młodzieży szkolnej. Ruchliwi w czasie wakacji młodzi ludzie, po powrocie spędzają czas przed komputerem lub siedząc w szkolnych ławkach.

Ruch jest jednym z podstawowych stymulatorów dla rozwoju psychicznego i fizycznego. Z drugiej strony zbytnie obciążenie niektórych układów prowadzi do pogłębienia wad rozwojowych, zespołu przemęczenia i zniechęcenia do jakiegokolwiek sportu.

Zbyt wiele dzieci cierpi na alergie, nadwagę, otyłość, ma wadę wzroku i postawy, stąd naciski na lekarzy sportowych i rodzinnych o wydawanie długoterminowych zwolnień z lekcji wychowania fizycznego.

Brak ruchu źle wpływa na rozwój dziecka i upośledza jego relacje z rówieśnikami.

W późniejszym etapie życia ma jeszcze poważniejsze konsekwencje. Zaburzenia metaboliczne są podstawą rozwoju miażdżycy i niedokrwienia serca, problemów z gospodarką lipidową, otyłości i cukrzycy drugiego typu. Do ich powstania oprócz skłonności genetycznych przyczyniają się: nieodpowiednia dieta, palenie papierosów, spożywanie dużej ilości alkoholu i brak ruchu. Coraz więcej badań laboratoryjnych wskazuje na istotne znaczenie systematycznej aktywności fizycznej dla zachowania dobrego zdrowia.

Twórca treningu aerobowego i testu 12-minutowego biegu, Kenneth Cooper, zaproponował pilotom wojskowym trening marszowy do utrzymania kondycji ogólnej. Uwzględnił zamienne stosowanie treningu biegowego z marszem, przy stopniowo zwiększanym tempie i dystansie, dostosowując do wydolności fizycznej. Trening trwał od 6 do 12 tygodni, zależnie od kondycji. Szybko stał się popularny na całym świecie, także w Polsce.

Trening zdrowotny, zdaniem lekarzy i specjalistów, to z definicji stosowanie ściśle określonych ćwiczeń fizycznych w celu uzyskania korzystnych efektów fizycznych i psychicznych, poprawienie stanu zdrowia i zwiększenie zdolności adaptacji organizmu do różnych warunków (w przypadku pilotów myśliwców do skrajnych obciążeń grawitacyjnych i braku tlenu). Trening zapobiega lub opóźnia rozwój chorób cywilizacyjnych i starzenia się organizmu.

Pod tym względem najbardziej uniwersalne są ćwiczenia w wodzie, mogą je wykonywać osoby z nadwagą, po urazach, ze zmianami zwyrodnieniowymi stawów, problemami z poruszaniem itp.